maanantai 1. huhtikuuta 2013

avautuminen ja haaste

Tästä on nyt postailtu aika monessa blogissa, mutta minäkin aion nyt avata sanaisen arkkuni aiheesta, joka ärsyttää mua tällä hetkellä: MÄ VIIME AIKOINA USKOMATTOMAN SUUREKSI PAISUNUT FITNESS -INTOILU. Tai sanottaisko että tietyt piirteet siinä.

Siis ihan totta. On se ihan kiva vastailmiö anorektisen laihojen mallien ihailulle, tietysti, mutta se mitä kauheen monet ei tunnu tajuavan on, että tää aiheuttaa ihmisille ihan samanlaisia paineita. Kysehän ei oo siitä, että mua erityisesti ärsyttäis se että joku elää healthyfitnessjeejee -elämää, vaan mua ärsyttää tän ilmiön yks olennainen piirre eli se, että aika monelle tää tuntuu olevan jokin uusi tapa todistaa olevansa hyvä ihminen. 

Mulle on ihan sama jos joku postailee ruokakuvia instagramiin (teen sitä varmaan itekin joskus) tai pitää fitness -blogia, koska eihän mun ole pakko seurata niitä. Mutta tää koko juttu tulee mulla jo korvista ulos, kun mun pitäis poistaa about yks neljäsosa mun facebook -kavereista välttääkseni "tänään olin salilla koko päivän" "jes tavoitepaino X saavutettu!" "sadan vuoden karkkilakko alkakoon" -päivitykset. Lisäksi en vois ostaa yhtäkään aikakauslehteä, koska törmäisin luultavasti ainakin yhteen laihdutukseen/elämäntaparemonttiin liittyvään artikkeliin. Mun täytyis myös välttää juhliin menemistä, jottei tarvitsisi kuulla "En syö nyt noita tarjoiluja kun MÄ OLEN LAIHARILLA" -puheenvuoroja tai päivittelyä siitä että ohhoh tulipas taas syötyä kakkua. Kiva syödä ite sitä kakkua kun toiset hymyilee vinosti vieressä ja on mukamas jotenkin vahvempia ihmisiä kun eivät "sorru" herkkuihin.

Okei, en tietenkään aio lopettaa lehtien ostamista tai juhliin menemistä. Ja voi olla että oon ite vaan tosi herkkä kaikille tämmösille jutuille, niin kuin oonkin - mutta silti musta tuntuu, että tätä ilmiötä ei osata aina kyseenalaistaa niin paljon kuin pitäisi. Mun käy sääliksi ihmisiä, joiden elämää hallitsee pakkomielle siihen, että pitäis vaan yrittää elää mahdollisimman superhypermegaterveellisesti. 

Syöminen ja liikunta on ihmisen perustarpeita. Ihan samalla lailla kuin vaikka nukkuminen tai ystävien kanssa hengailu. Jos joku tekis joka aamu "nukuimpas juuri yhdeksän tuntia, ihanaa" -päivityksen facebookiin, kaikilla menis hermo, vaikka sehän on aikalailla verrattavissa noihin kävinsalillajateinsielläsitäjatätä -päivityksiin? No, edelleenkään se ei varmaan kuulu mulle mitä joku muu päivittää facebookiin tai mihinkään, mutta mulla tulee väistämättä semmonen olo, että ne jotka päivittää tosi usein jotain liikunta- tai ruokailutottumuksiaan hakee sillä yleistä hyväksyntää. Mut jos mä tekisin noi yöuni -päivitykset, en sais samanlaista yleistä hyväksyntää.

Mun mielestä jokainen saa elää miten haluaa. Eihän muiden elämäntapatottumukset kuulu mulle. Mun mielestä kuitenkin tommosta ylitsevuotavaa julistamista ja kriiseilyä pitäis välttää, koska lähes jokainen meistä voi varmasti myöntää, että joskus noita kaikkia juttuja lukiessa ja kuunnellessa tulee semmonen olo että "apua mun täytyis ryhdistäytyä, oon kamala laiskapaska kun en liiku ja syö samalla lailla kuin toi"
  
Tää kaikkihan liittyy oleellisesti siihen, kuinka tää nykymaailma on niin ulkonäkökeskeinen. Klisee, tiiän, mutta se on valitettavasti myös totta. Kirjotin viime syksynä postauksen itsetunto -jutuista, joka liittyy vähän tähänkin aiheeseen. 
Mun mielestä tää maailma kaipais semmosta "HYVÄKSY ITSESI SELLAISENA KUIN OLET" -kampanjaa. Miksi me keskitytään niin paljon itsemme muuttamiseen?

Jokainen meistä kyllä tietää, mitä normaalit, terveelliset elämäntavat on. Meitä pelotellaan diabeteksellä ja sydänkohtauksilla jo peruskoulusta lähtien, liikunnanopettajat jaksaa aina muistuttaa liikunnan tärkeydestä ja me osataan ruokaympyrä ja ravintoaineet. Ei meidän tarvi viedä näitä asioita liian pitkälle. Niin kauan kun noudattaa perusterveitä elämäntapoja, muistaa käydä kävelemässä ulkona, nukkua hyvin, tehä asioita joista tykkää, viettää aikaa kavereitten kanssa ja syödä välillä karkkia ja välillä sitä salaattiakin niin mun mielestä silloin on kaikki hyvin. Ei kenenkään tartte yrittää olla enempää kuin mitä on. Tärkeintähän on se oma sisäinen hyvä olo ja onnellisuus, ei paino tai sentit tai lihakset tai mikään ulkonäöllinen seikka. Liikkuu sen verran kuin ite tykkää ja syö normaalisti. Onnellisuus ja hyvä elämä lähtee sisältä päin.

Millasia mielipiteitä teillä on tästä asiasta? :-)
010413Mua naurattaa kun joskus mulla tulee kahen viikon taukoja kun en postaile yhtikäs mitään, ja nyt kirjotan jo innoissani toista postausta päivän sisään :-D Jottei tää postaus olis pelkkää paasaamista niin teen myös Sonjalta saamani haasteen:

5 asiaa, joita tarvitsen päivittäin: Kännykkä, peili (...), vaatteet, hammasharja ja sänky  

5 kirjaa, joita suosittelen muille: Markus Zusak: Kirjavaras, Ruta Sepetys: Harmaata valoa, Jenny Downham: Ennen kuin kuolen, Tracy Chevalier: Tyttö ja helmikorvakoru, J. K. Rowling: Harry Potterit (hmm nyt tajuan kuinka vähän oon lukenut viime aikoina kun nää kaikki oon lukenut viimeks about kaks vuotta sitten....apua pakko päästä kirjastoon etsimään lisää hyviä kirjoja)

5 materialistista lahjatoivetta: Uusi kamera, oma kämppä hahah, täydellinen mekko ylppärijuhliin, uusi tietokone ja uudet kuoret kännykkään 

5 paikkaa, joissa haluan käydä: Lontoo, Englanti ylipäätään, Lappi, Afrikka ja Italiaan haluan vielä päästä 

5 adjektiivia, jotka kuvaavat minua: Lyhyt, epävarma, puhelias, punapää ja outo joskus :-D   

5 lempiruokaani: Jäätelö (okei tiiän ettei se oo sillä lailla ruoka :-DD), kiinalainen ruoka, ranskalaiset, tonnikala-feta -salaatti ja päärynäviili   

5 elämänohjetta: Opi pitämään itsestäsi. Kohtele toisia kuten kohtelisit itseäsi. Naura ja tee välillä hulluja ja lapsellisia juttuja. Auta lähimmäisiäsi. Kerro rakkaillesi, että välität heistä.     

5 haastettavaa blogia: Ilonaanniina, Open eyes, The cupboard under the stairs, Rip out the wings of a butterfly ja Sille, joka on kaunis   

010412

 Larissa

16 kommenttia:

  1. Toi on niin totta, että valitettavasti noilla karkkilakoilla ja "jee olin tänään kolme tuntia salilla" yritetään jotenki buustata omaa itsetuntoa ja paremmuutta. Joskus oli siistiä että "ostettiin kilo karkkii kavereiden kanssa lauantai-illan kunniaks!!11", I miss those times :-D
    Osallistuisin kyllä Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet -kampanjaan heti.

    ps. haaste vastaanotettu!

    VastaaPoista
  2. kiva postaus ja ihan asiaa puhut! oon huomannut saman ja tuntuu siltä, että kaikki mun kaveritkin on alkanu käymään salilla ja ite vaan syön ja teen kaiken niinkun ite haluun ja oon ite ihan tyytyväinen siihen miten syön, koska ruoka on hyvää.. jeje, mut tuntuu kans et alkaa pikkuhiljaa valuun korvista toi touhotus ja etenki se, että ihmetellään et miks vaikka en ite tai joku muu ite käy salilla tai laihduta, koska se on muka ns niin hyväksi. vaikka siitäkin on haittansa. ei mulla muuta! kans tällänen lyhyt avautuminen sulle ja mun on ihan pakko sanoa, että sulla on loistava blogi ja oot tosi mukavan ja sulosen olonen tyyppi! :-) sun blogi nousi heti yheks mun suosikeista! sori kilometrin pitunen komma... mut voisin oikeesti ylistää sun blogin taivaisiin, mutta tajuat ehkä jo nyt että mietä mieltä oon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon ihanasta kommentista! :-) Kiva että oot mun kanssa samaa mieltä. Ja tärkeintähän on tehä just niinkuin ite haluaa eikä verrata itteään muihin, ihan niinkuin kaikissa muissakin elämän osa-alueissa.
      Ja kiitos paljon kehuista, ihana kuulla että tykkäät mun blogista!! :-) ja kilometrikommentit on just kivoja ;-D

      Poista
  3. hyvä kirjoitus ja oikeasta asiasta puhut larissa :-))

    itelle vaan tuli pieni vasta/sivuava argumentti tuohon postausasiaan, että vaikka se luultavastikin ärsyttää kun joka tuutista tulee niitä postauksia tyyliin "salilla koko päivän" yms. ja se voi vaikuttaa siltä että pitää todistella jotain, niin se voi olla myös ihan vaan sitäkin, että on itse ylpeä siitä että oikeastaan on jaksanut käydä salilla (jos on jotain tavoitteita)ja postaaminen siitä jonnekin pitää yllä sitä kannustusta että tekee jotain. tietysti riippuu ihmisestä ja postauksesta lähtevästä vibasta myös :D mutta ainakin itse koen, että jos esim. mulla olis joku superpainonpudotus meneillään, niin kyllä myös facebook saisi kuulla asiasta moneenkin otteeseen ehkä, ihan niinkuin sinne postaillaan muitakin omaan arkeen/elämään kuuluvista asioista : )Ja sitä kautta voisi saada sitä kannustusta myös muilta siinä omassa tavoitteessaan.

    ja mitä tähän itsensä muuttamiseen/painonpudottamiseen yms tulee, niin meneehän se niinkin, että jos itse ei ole täysin tyytyväinen esim. painoonsa tai haluaa muuten vaan polttaa rasvaa, niin sen toteuttaminen esim. elämäntapamuutoksella tai jäätävällä salitreenillä kun on mahdollista, niin miksei ryhtyisi siihen. Se ei välttämättä kieli huonosta itsetunnosta kokonaisuudessaan tai siitä että haluaisi miellyttää muita tai todistaa paremmuuttaan, vaan yksinkertaisesti siitä että haluaa itse niin, because of reasons. (Vähän kuin meikkaaminen vs naturellielli - ne on oikeastaan vaan omia valintoja eikä todista mitään muille, esimerkkinä miten jotku ajattelee meikkaamisesta, että se on feikkiä ja kuoren alle piiloutumista ja epävarmuutta, mutta itse ainakin olen niillä linjoilla, että on mukava vaan ehostaa itseään ja korostaa parhaita puoliaan kun se kerta on niin hauskaa, kätevää ja helppoa ja innostavaakin!)

    Mut tietty siis tällänen pinnallinen/pakkomielteinen painonpudotus (esim. jäätävillä laihareilla D:) joka johtuu just huonosta itsetunnosta ja epävarmuudesta (ja jos ei samalla koita hoitaa sitä epävarmuutta sisältä päin/psykologisesti)on sitten asia erikseen.

    Siis pointtina lähinnä se, tuohon sun "Ei kenenkään tartte yrittää olla enempää kuin mitä on", että ei toki, mutta saahan sitä jos haluaa niin : ) eikä se aina tarkoita sitä että asettaa itsensä automaattisesti muiden yläpuolelle/ luulee olevansa parempi, jos kyseessä on kuitenkin se _oma_ keho ja mitä mieltä _itse_ on siitä, eikä kuitenkaan muiden kehot ja mitä mieltä on niistä verrattuna omaansa. Tai tätä on tosi vaikea kirjottaa (tykkään enemmän puhumisesta :D). Mut sekin käsite on tietty niin "rajaton" siinä mielessä, että missä kulkee se viiva terveen kehonmuuttamisen ja epäterveen paiseilun välillä, mutta sekin on toisaalta niin henkilökohtainen se viiva : )

    Mutta siis olen kyl siis ihan samoilla linjoilla mitä tuohon asiaan ylipäätään tulee, mutta halusin vaan sanoa, että kaikki ei ole tässäkään asiassa niin mustavalkoista, minkä varmasti myös ite tiijät!

    T. epäselvä & asioista keskusteleva/väittelevä ystäväsi saana, josta toivottavasti sait edes jotain selvää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa Saana sain selvää! :-D

      Kiitos :-) ja tykkään keskustella asioista joten kiitos vasta-argumenteista ;-D :-)

      Niinpä! Oot kyllä oikeessa ja oon samaa mieltäkin. Totta kai se on niin ja siis jokaisen oma asiahan se on, mistä tekee päivityksiä, ja en mä nyt jokaisesta sali-päivityksestä oo sillee FUCK OFF vaan alkaa ahdistamaan ja ärsyttämään ne jotka päivittää niitä _oikeesti_ joka päivä.

      Mä aattelen meikkaamisesta kanssa tolleen! Ja vou toi on kyl totta, en tajunnut ajatella tota ees tolleen :-)

      Ehkä se on tavallaan niin, että jokainen ajattelee näitä asioita ensisijaisesti ns. "itsensä kautta", niinku omista lähtökohdista. Tai että ehkä mä mietin enemmän tota huono itsetunto -juttua siks koska mulle painonpudotus ym. itsensä muuttaminen liittyy aina siihen ettei tykkää ittestään :-D Äh en osaa taaskaan nyt ihan pukee sanoiks tätä ajatusta mut uskon et ymmärrät mitä ajan takaa :-)

      Ja silleen et en todellakaan syytä epävarmoja ihmisiä (kai kun oon semmonen itekin) vaan nimenomaan et joku itsensähyväksymis -kampanja olis paljon tervetulleempi :-)

      Mut jep, mut aattelin lähinnä sitä et ihmiset luonnostaan pyrkii tekemään parhaansa, mut et tässä fitness -jutussa saattaa joillakin ihmisillä mennä se siihen että ne tekee kaikkea mitä ei ite oikeasti haluais, paineiden alaisena/näyttääkseen muille ihmisille/koska siitä on tullut pakkomielle jne.

      Hahaa mäkin tykkään enemmän puhumisesta :-D Voimme jatkaa keskustelua joskus ;-D

      Mutta kiitos Saana kommentista, jee :-) Jep, ja niin tiedän sen :-)

      Poista
  4. Mua naurattaa ihmiset jotka harrastaa tota fitness-hypetystä. Myös LindaManuella kuuluu samaan kastiin vaikka ei sinänsä ole verrattavissa näihin oikeasti rasittaviin fitness-teineihin. Mutta sen blogin vertailukuvat missä on kuva normaalista pyllystä ja fitness-pyllystä. Kyseinen ihminen oli joskus lisänny kuvan blogiin jossa on vimpan päälle salilla treenattu lihaskimppuperse -> TÄLLAISEN SAAT KUN KÄYT KUNTOSALILLA!! Lisäks sen vieressä oli sit olematon ja roikkuva lättäperse ja tekstinä sitä että "TÄLLAISTA TULOSTA TULEE KUN LENKKEILEE EIKÄ SYÖ HYVIN" ... Naurettavaa eikä vastaatodellisuutta. Mä syön vähän ja lenkkeilen 5-7krt/vko ja perse on kiintee ja pyöree. :-D

    Toisaalta vastapainona ei jaksais lukea joka toisesta blogista myöskään avautumista tästä. Asioilla on kaks puolta, mut ei siinä mitään, hyvä kirjotus joka tapauksessa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin. Haha niin :-D

      Jep ja tottahan se on että asioilla on kaks puolta :-) mutta toisaalta kuten munkaan ei tartte lukee fitness -blogeja niin ei kenenkään tartte näitä munkaa kirjotuksii lukea ;-D Mutta kiitos :-) !

      Poista
  5. Ja lisäten että mä teen välillä satunnaisesti noita liikuntapäivityksiä. Joskus ku ylittää ittensä ihan oikeesti niin sitä on pakko päästä hehkuttamaan. Mä en tee niitä päivityksiä itsetuntoa kohottaakseni vaan ihan puhtaasti siks että oon niin innoissani ja minnekkäs muualle sitä purkamaan kuin facebookkiin! Nyt tarkemmin ajatellen... MIKSI? :D

    Ps. En käy salilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja ei siinä musta oo mitään pahaa, kyllä sen huomaa et millon ne on semmosii normaalei päivityksiä ja millon semmosia "KATSOKAA JA HUOMATKAA MINÄ KUNTOILEN!!!!!!" -päivityksiä :-D Ja loppujenlopuks mullakin varmaan 80% päivityksistä on jonkun ihmisen mielestä täysin turhia, mutta ei sitä kannata nyt liikaa alkaa ajattelemaan, koska eihän kukaan pakota niitä lukemaan :-)

      Ps. En mäkään :DD

      Poista
  6. Kiitos haasteesta! Ilomielin otan haasteen vastaan :-)

    VastaaPoista
  7. asiapostaus! ja kiitos haasteesta, yritetään tarttua siihen mahdollisimman pian - viimeistään viikon kuluttua Levillä! :) ♥

    VastaaPoista
  8. Joo, hyvä pointti tuo että kukin ajattelee asioita just omasta näkökulmasta ja just itsensä kautta ! ; ) Juuri siitä kaikessa on oikeastaan kyse ! Mut rohkeaa ottaa asia esille ja tietenkin se lähtee just sitä omaa kautta, johon sitten voi liittyä muita argumentteja tai mielipiteitä mukaan :-) (ps. outoa, miksi aloin yhtäkkiä käyttämään isoja alkukirjaimia :D)

    mut siis ymmärrän mitä tarkoitit/tarkoitat ja oon ihan täysin samaa mieltä ! ; ) keskustelkaamme toki tästä ja muustakin vielä ! KAHVILLA maybeh ?

    t. saananen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa säpäs olit täällä haukkana heti vastailemassa ;-D

      Jep! Oivalsin sen itekin eilen just ton sun kommentin lukemisen jälkeen! Niinpä :-) (Hahaa :-D:-D:-D)

      :-) jooo! Kuhan voitan tän flunssan niin sitten kahville!!

      Poista

Kiitos ajatuksistasi ♥