maanantai 5. elokuuta 2013

minä ja kehonkuva

Jokin aika sitten sain vastakkaiselta sukupuolelta päin naamaani mielenkiintoisen kommentin, joka meni suunnilleen näin:
"Verrattuna johonkin toiseen sä oot lihavahko - mutta varmasti voisit tehdä asialle jotakin, jos haluaisit."

Tuollainen kommentti ei nyt varmaan kenestäkään tuntuisi mukavalta. Mun tapauksessa tämä letkauttaja onnistui tietämättään iskemään Akilleen kantapäähän. Pohjustan vähän omaa suhtautumista kehooni:

Olen aika pienestä asti ollut tietoinen siitä, etten ole niin sanotusti laihimmasta päästä. Teini-iän muutaman päivän "laihdutuskuurien" jälkeen tuli lukion ykkösluokan syksy ja se eräs surullisenkuuluisa päivä, jona lupasin itselleni aloittavani "oikean" laihdutuskuurin.
Marraskuun 2010 jälkeen ei ole ollut varmastikaan yhtäkään päivää, jona en olisi pohtinut laihduttamista tai omaa kokoani. Ei yhtäkään. Kamppailin syömishäiriön kanssa käytännössä koko lukioaikani, ja vasta tämän kesän alkaessa olen onnistunut vihdoin ja viimein pääsemään lopullisesti eteenpäin elämässäni. Joinain aikoina mun elämällä ei kirjaimellisesti ollut muuta sisältöä kuin laihdutus. Tein asioita joita en olisi koskaan uskonut tekeväni ja olin eksyksissä itseni kanssa.
Nyt mä olen lähes 19-vuotias ja vihdoin ja viimein valmis jättämään kaiken laihdutuksen taakseni, vaikka en edelleenkään erityisesti pidä kehostani tai ulkonäöstäni ylipäätään. Sunnuntaina lähden kavereiden kanssa lomalle Italiaan, joka tietää paljon oleskelua bikineissä, ja pelkkä ajatuskin siitä lähestulkoon itkettää. Siinä missä ennen vanhaan olisin laihduttanut paniikissa, aion nyt ainoastaan kohdata nämä bikini-tilanteet pystypäin ja säilyä hengissä. Mä olen tämän kokoinen luonnostani, ja toivon tämän kokoisena kelpaavani muille.

Pahinta tuossa saamassani lausahduksessa oli ehkä se, että se lausuttiin minulle täysin rehellisesti, eikä sen ollut tarkoitus loukata. Se sanottiin ikään kuin faktana.
Ja totta kai mä tiedän, etten mä ole mallin mitoissa. Mä olen useampaankin otteeseen ollut kymmenen kiloa laihempi kuin nyt, eli totta kai mä saisin taas laihdutettua, jos niin haluaisin. Tiedän vain kokemuksesta, että sen kymmenen kilon mukana lähtisi myös terve järki, elämänilo, kaikki tää vähäinenkin itseluottamus ja mun elämä pyörisi pelkästään laihdutuksen ympärillä. Joten ei kiitos, en aio laihduttaa.


Oon kirjoittanut yleisesti itsetunnosta postauksen viime syksynä, mutta avaudun nyt taas vähän yleisemmälläkin tasolla.

Mä vihaan sitä, että kauneusihanteena on olla kuin yhdestä muotista. Kaikkien täytyisi olla laihoja (tai vaihtoehtoisesti fitnessmalleja). Harva meistä ainakaan enää parinkympin kieppeillä keikkuu luonnostaan alipainon puolella, ja kukaan meistä ei varmastikaan ole luonnostaan fitnessmalli. Miksi hemmetissä me ei saada olla sellaisia kuin mitä me ollaan luonnostamme, mitä VÄLIÄ sillä painolla tai millään loppujenlopuksi on? Tää yhteiskunta tukehduttaa meitä syöttämällä laihdutusjuttuja joka tuutista, mutta me ei saada alistua, koska me ollaan yhteiskunta - me voidaan omalla asenteellamme vaikuttaa.

Henkilökohtaisesti mun mielestä KENENKÄÄN ei tarvitse lähteä laihduttamaan ulkonäöllisistä syistä. Voin rehellisesti sanoa, että mun elämäni huonoin päätös oli alkaa laihduttamaan, eikä se ole tuonut elämääni mitään muuta kuin ennätyksellisen määrän ongelmia, joiden kanssa joudun tasapainottelemaan vieläkin päivittäin. (En nyt tietenkään väitä, että joka ikinen laihduttaja sairastuisi suoraan syömishäiriöön vain siksi, että mulle kävi niin.)

Mun ilosanoma teille kaikille jotka satutte lukemaan tän: SÄ KELPAAT JUURI TUOLLAISENA KUIN OLET. Tää ei ole vitsi. Jos joku (olkoot se sitten pieni ääni sun päässä tai oikea ihminen) sanoo jotain muuta, älä usko. Olit sä sitten isompi tai pienempi kuin mitä "kauneus"ihanteet tai ihmiset sun ympärillä sanoo, niin ihan sama. Avain onnellisuuteen on oikeesti itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on.

Kello on kohta puoli kolme yöllä ja mä oon kirjoittanut tän postauksen suhteellisen spontaanisti ja tää sisältää henkilökohtaisempia asioita kuin mitä oon varmaan koskaan tänne kirjoittanut. En oikeestaan itsekään tiedä, mikä tän pointtina oli. Ainakin nyt kerron tässä teille olevani elävä esimerkki siitä, että totaallisesta itsevihasta on mahdollista päästä eroon. Ja elämä maistuu satamiljoonaa kertaa paremmalta, kun ei käytä kaikkia voimavarojaan pelkästään itsensä vihaamiseen.

Jos mä mistään olen ylpeä itsessäni niin siitä, että mä olen uskaltanut alkaa hyväksyä itseäni tällaisena kuin olen. Mun elämä ei tuukaan ikuisesti pyörimään laihdutuksen ympärillä, vaikka niin joskus uskoin. Ensi viikolla mä aion mennä mua hoikempien kavereiden kanssa uimaan Gardajärveen ja todistaa itselleni, että mä pystyn siihen. Mä olen tuhlannut elämästäni vuosia, mä olen koettanut muuttaa itseäni ja päätynyt vain vihaamaan itseäni entistä enemmän. Se saa riittää nyt. Mä haluan kasvaa aikuiseksi, joka tulee toimeen itsensä kanssa.  
03082

Larissa

56 kommenttia:

  1. Sä oot niin helvetin upee noin ♡♡

    VastaaPoista
  2. mie oon aina vaan ihaillut kuvia kattoessa miten upean näköinen oot, oikeesti! kannat vaan kuule ittees ylpeesti, sillä oot ihana. kaikki me ollaan :-) toi on niin tuttu tunne: laihdutus vai onni. sen miekin tajusin vähän aikaa sitten. ku jättää ahdistuksen kroppaan liittyen taakse, osaa keskittyä niihin ihaniin asioihin. jossain vaiheessa huomaa oikeesti että hei: miehän näytän oikeesti hyvältä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista Ilona! :')
      Toi on totta, hyvä että säkin tajusit sen :-)
      <3

      Poista
  3. Sä kelpaat just tollasena, ihan oikeasti! <3 sun ei kuulu muuttaa itseäs muiden takia, jos sä et kelpaa jollekin tollasena niin se ei oo sun arvoinen. Ja olit tosi rohkee kun avauduit näistä asioista ihan rehellisesti tänne! :) ei kuka vaan olis uskaltanut! Ja oon niiiiiin ilonen että oot päässyt irti siitä syömishäiriöhelvetisti! Se on takuuvarma että se ei tuo onnellisuutta, tai mitään muutakaan hyvää sun elämääsi.
    Ja oot ihan älyttömän kaunis just tollasena! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 kiitos kovasti ihanista sanoistasi! halaus!

      Poista
  4. keksisin varmasti paljon sanottavaa tähän, mutta yritän edes tiivistää sen mitä tahdon kertoa.

    Sä olet Larissa aivan uskomattoman kaunis nuori nainen, jota olen ihaillut sitä siitä asti kun blogisi aikoinaan löysin. Lisäksi oot vielä inspiroiva, rohkea, kannustava, varmasti hyvä ystävä, positiivinen ja itsevarma. Sä suorastaan loistat!

    Hienoa että uskalsit kirjoittaa näin arasta aiheesta. On niin raivostuttavaa, että kaikkien vaadittaisiin olevan mallin mitoissa tai fitnesshirmu. Kuinka monta prosenttia väestöstä on todella sellaisia....ainakaan luonnostaan? Kituuttamalla itseään ei saavuta mitään, sen säkin olet onneksi oppinut.
    Se normaalipaino kattaa kuitenkin aika ison skaalan erilaisia kehoja, ja jokaisen kuuluisi saada olla ylpeä itsestään sellaisena. Kaikki tuollaiset idiootit voisi painua sitten itse maan syvimpään rakoon.

    Toivon sulle aivan ihanaa rentouttavaa lomaa, nauti ihana! ♥


    .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi tää on varmasti yks ihanimmista kommenteista mitä oon tänne koskaan saanut! Kiitos :-) <3
      Niinpä, oon samaa mieltä sun kanssa!
      Kiitos vielä <3

      Poista
  5. Jee! Hyvä Larissa!

    Oon samaa mieltä - laihduttaminen ei oo hyvästä. Jos on reilusti ylipainoinen ja se on suuri terveysriski, silloin on muutettava elämäntapoja. Mutta koskaan ei saisi alkaa laihduttaa ulkonäön tai ympäristön paineen takia. Sä oot superkaunis, siis just noin kun oot! ♥

    Ite huomasin laihtuneeni jonkun verran ihan tahattomasti nyt kesän aikana. Aloitin siis lihotuskuurin. :]

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-):-) Niinpä ja kiitos paljon! Ja jee lihotuskuuri kuulostaa hauskalta :)

      Poista
  6. tän takia luen sun blogia, oot upea. arvostan sun rohkeutta kirjoittaa kyseisestä aiheesta tänne. tsemppiä <3

    ps. sun hiukset<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana Ella! Kiitos <3 ihanasti sanottu :')

      Poista
  7. Tää tuli niiin oikeeseen aikaan mulle! Kiitos :-) Hyvä postaus, niin totta.

    Ja sähän et ole lihavaa nähnytkään :-( Muista se! Oot täydellinen, sulla on upeat hiukset ja kauniit kasvot ja kadehdittavan ihana vartalo! Oot niin personaallinen.

    <3

    VastaaPoista
  8. Kiitos. En osaa sanoa muuta. <3

    VastaaPoista
  9. Lupaan, että muutaman vuoden päästä mietit menneitä vuosia, itket ilosta, miten olet päässyt eteenpäin ja muistelet pieni vino hymy suunpielessä - ''mitähän sitä tuli ajateltua'', kun huomaat, ettei onnellisuus tule tuollaisista asioista, ulkonäöstä.
    Tämä oli taas yksi kirjoitus, joka on blogisi 'se juttu'. Avoimuus, rehellisyys on se, mitä tähän maailmaan kaivataan lisää,
    sekä lisää sinunlaisia ihmisiä <3
    Niitä, ketkä ovat upeita niin ulkoisesti, kuin sisäisesti, ja onneksi tajuaa sen vuosien varrella,
    siulla on vielä paljon HYVÄÄ annettavaa(!!!!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, aloin melkein itkeä lukiessani tätä kommenttia <3 Kiitos tuhannesti! <3

      Poista
  10. Tää oli mulle hyvä, kiitos paljon! Tulee oikeesti välillä ihan paska fiilis kun kaikki blogit on täynnä kuntoiluhehkutusta... tai siis, miks mäkin en voi olla sellanen fitness-beibe :D Ja pystyn niin samaistumaa tohon sun bikini-juttuun! Bmi alle 20 ja silti kaveriporukassa ainoa jolla aina visusti uimapuku päällä wtf. Kyllä rannalla itseäni pyöreämmät tytöt menee ihan surutta bikineissä ja hyvältä näyttää, toivottavasti joskus tulen yhtä rohkeaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kiittämistä :-) niin! Hei sulla ei todellakaan pitäis olla mitään häpeämistä, rohkeesti vaan biksuissa sinne rannalle, niin mäkin aion tehdä vaikka mun bmi on kyllä paljon yli 20 :D

      Poista
  11. sä oot täydellinen just omana ittenäs ♥ ihana postaus!! varmasti sai monet ajattelemaan :)

    VastaaPoista
  12. sä olet upea !! (:

    VastaaPoista
  13. Jäi niin hyvä fiilis tästä, ihanaa että oot alkanut pääseen tosta kamalasta eroon. Säteilet kuvissas niin paljon, että laittaa hymyilyttään. Oot upee!
    Ja vaik tää "meijän tunteminen" perustuukin vaan näihin kirjotuksiin ym, niin ilman epäilyksiä: lisää sunlaisia ihmisiä maailmaan!

    <3

    VastaaPoista
  14. hieno postaus!
    en jotenkin voi - tai edes halua - uskoa että joku on sanonut noin... olen itse ollut aina mielestäni normaalikokoinen, mutta silti sitä peruskauneusihannetta isompi. ihanaa että maailmassa on sunlaisia vahvoja ihmisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Niinpä...musta on uskomatonta, että joidenkin mielestä on olevinaan vain kaksi adjektiivia kuvaamaan kroppaa: joko on laiha tai läski, mitä ihmettä oikeesti. Ja hei sä oot upea! Ja kiitos <3

      Poista
  15. Ihana teksti! Mulle tuli tästä tosi hyvä olo, koska itellä ratkes kanssa homma käsiin lukion ykkösellä. Lopetin koulussa syömisen ym ja itkeskelin vaan sitä miks en voi olla laihempi.Jotenki sillon tuntu että ainut ja oikee vartalomalli on se pojanmuotonen naisvartalo. Miusta kamalimpia hetkiä oli ne kun soviteltiin kaupassa vaatteita ja kaikki kaverit mahtu siihen xs kokoon ja mie olin se läski M-kokonen. Mutta sitten tuli se päivä kun kaveri sai raahattuu miut koulupsykologille, joka sai miut tajuumaan että mie en oo lihava vaaan muodokas. Ja siitä oon nykysin ylpee, osaan kantaa sen oikeenlaisella pukeutumistyylillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Tuntuu, että sika monilla tulee tämmöisiä ongelmia just lukion alkaessa :-/ Ja tiedän ton tunteen - vaikka M-koko on oikeesti ihan normaali koko (lisäks kauppojen koot on ihan uskomattomat, esim H&M:n koot on sairaan pieniä.) Hyvä että et vajonnut syvemmälle vaan tajusit tuon! :-) Ihanaa <3 oo ylpeä itsestäs!

      Poista
  16. Ihana postaus Larissa. Hyvä että olet ymmärtänyt sen ettei laihuus tuo onnea! Olen itse kokenut samoja asioita kuin sinä, ja vaikka en ole nykyään niin hoikka kuin olin joskus, olen silti onnellisempi kuin koskaan. Itse olen viimeaikoina kiinnittänyt paljon huomiota siihen, miten esimerkiksi mainoksissa tai facebookissa pyörivissä kuvissa olevat vähäpukeiset naiset ovat aina timmejä ja hyväkroppaisia. Kuvittele jos televisiossa mainostettaisiin vaikka kosteusvoidetta ja mainoksessa olevalla naisella olisi reisissä selluliittiä? Eihän se tulisi kuuloonkaan! Vaikka se on luonnollista. Harvoilla on oikeasti sellainen kroppa mitä ihanteena pidetään. Tärkeintähän on se että itse tuntee olonsa kauniiksi omassa vartalossaan, silloin muutkin näkevät sen (: Ps. Oot ihana ja nätti! T.Saara E (=

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) <3 Viisaita sanoja Saara! Ja hyvä että oot tajunnut sen, että onnellisuus on se, mikä todella merkitsee. Mulle ainakin oli tosi helpottavaa tajuta just toi :-) Ja niinpä, mäkin oon tosi herkkä kiinnittämään tommosiin asioihin huomiota. Mainoksissa pitäis olla oikeesti erilaisia ja luonnollisia vartaloita. Toivottavasti toi asia muuttuis vielä joskus. Ps. Samoin :-)

      Poista
  17. Ihanaa nähdä, miten paljon positiivista kommenttia tää postaus on kerännyt. Toistan nyt kaikkia muita sen verran, että sä olet upea ja inspiroiva, kaunis ja täydellisen epätäydellinen just noin. Upea olit silloinkin, kun olit ihan rikki, mutta on ollut ihan mahtavaa huomata täysin ulkopuolisena se muutos, kun aloit keväällä kantaa itseäsi pikkuhiljaa vähän itsevarmemmin.

    Vaikka paininkin päivästä toiseen enemmän tai vähemmän samojen asioiden kanssa, niin samaa mieltä, as u know.

    Pus ♥
    Sonja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ihan ällikällä lyöty tästä kommenttitulvasta - positiivisesti, tietenkin :-D Kiitos paljon Sonja!! Jännää ajatella, että joku ns ulkopuolinenkin on voinut huomata näitä asioita, vaikka toisaalta, kyllähän ne huomaa jos osaa katsoa. Tsemppiä sulle, hei! :) <3

      Poista
  18. En tajua. En vaan tajua miten sulle joku voi sanoa noin, tarkotti se sitten hyvällä tai pahalla. Mun mielestä et oo edes lähellä "lihavaa", jos nyt aletaan vertailemaan ihmisiä. En ole lukenut sun blogia, mutta eksyin tänne ja luin tämän, katselin kuvia ja totesin että ei hyvää päivää, ihmisillä on niin vääristynyt kuva siitä miltä näyttää normaali ihminen.

    Kuvia katsellessa minä näin kauniin,söpön nuoren naisen, jolla on ihana tyyli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista <3 :-) Mustakin tuntuu kyllä vahvasti siltä, että monilta on hämärtynyt todellisuudentaju tän asian suhteen.

      Poista
  19. Puhdasta asiaa! Meni niin monta vuotta, kun vaan vihasin itteeni ja toivoin etten olis ikinä antanu itteni lihoo näihin mittoihin missä nyt oon, vaikka oonkin jonkin verran laihtunu. Itseinho kuluttaa ihmisen ihan loppuun ja oma mielihän siinä myrkyttyy samalla kun vahtaa vaa'an lukuja. Viime aikoina en oo enää vihannut itteeni tai omaa kehoani, sillä tajuun mistä kaikesta tää keho on selvinny. Rakastan mun naisellisia muotoja, ne on ihanat!

    Oot helvetin oikeessa; tää yhteiskunta asettaa liian ykspuoliset raamit kauneuden ympärille. Ei ihmisen mitoilla oo mitää merkitystä, vaan sillä mitä siellä sisällä on. Ylipainonen keho on helvetin kaunis näky, jos sitä kannetaan itsevarmuudella.

    Oot aidosti inspiroiva ja upea. Sun keho on todella kaunis, sun kannattaa olla siitä ylpeä. Ja mitä bikiniahdistukseen tulee, se ei oikeesti oo niin paha. Meiän mökillä oli lössi kavereita ja pelotti ihan kamalasti mennä kaikkien eteen bikinit päällä, mut se olikin mun kesän parhaimpia hetkiä. Kukaan ei kattonu inhoten, mä olin ainoo joka kiinnitti mun kehoo negatiivista huomiota.

    Jatka samalla linjalla, oot aivan ihana!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot oikeassa! Hyvä, ettet enää vihaa itseäsi tai kehoasi, ihana kuulla! Just noinhan se menee; asenne ratkaisee. Kiitos kehuista :-) <3 Hyvä että selätit bikiniahdistuksen, ehkä mäkin ton tarinan innoittamana stressaan taas vähän vähemmän. Kiitos ihana!

      Poista
  20. Kun mä vertaan tätä postausta ja sun entisiä ajatuksia mua alkaa itkettää. Miten paljon sä ootkaan päässyt eteenpäin niistä ajoista! Miten iloinen mä olen, että sä näet nyt myös sen, minkä me muut nähtiin sussa koko ajan!

    Sä olet juuri hyvä noin, et yhtään kiloa vähempänä.

    Hirveästi halauksia ja hyvää matkaa! Ihana Larissa.

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) Mä oon iloinen että oon päässyt eteenpäin :-) Kiitos, samoin <3

      Poista
  21. mun piti kommentoida tähän jo aikasemmin että aivan ihana ja hymyilyttävä postaus! oot älyttömän kaunis, sulla on ihania ajatuksia ja loistava asenne :) mulla tuli tästä postauksesta nii kauheen hyvä mieli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaw kiitos, ihana kuulla! :-) kiitos!

      Poista
  22. Hei larppa, menin just takas kouluun anoreksialuokalleni ja kahen päivän sisällä mulla on ollu lihavampi ja huonompi olo itestäni kun koko kesänä. Tän lukeminen autto. Kiitos. -W

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos auttoi! Älä vertaa itseäs muihin, sä oot oikeesti täydellinen just tommosena, sun ei tarvi olla mitään muuta. Tsemiä! ♡

      Poista
  23. Larissa oot niin ihana ja upee tyyppi! - Vilma

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksistasi ♥