torstai 12. syyskuuta 2013

virallisesti lontoolainen

Hello! Nyt kun vihdoin pääsen kirjoittamaan kuulumisia, en enää tiedäkään, mitä kirjoittaa... Tuntuu että olisin ollut täällä jo kuukauden, vaikka todellisuudessa eilen tuli viikko täyteen.

Asiathan ovat nyt siis niin että mä olen ihan virallisesti lontoolainen! :-) Oli tosi iloinen olo kun mun oltua täällä viisi päivää kirjoitin jo vuokrasopimuksen huoneesta ja mulle oli luvattu töitä kahvilasta. Asun Shepherd's Bushissa kimppakämpässä jossa mulla on oma huone, ja vessa, suihku ja keittiö on jaettuja. Tällä hetkellä siellä asuu mun lisäksi yksi kiva liettualainen tyttö, kolmannessa huoneessa ei vielä asu ketään. Viihdyn siellä hyvin, vaikka netti ei toimi mun huoneessa ainakaan (eli en pääse kotona koneelle lainkaan :<),vielä on epäselvää tuleeko suihkusta lämmintä vettä ja onko lämmitys päällä :-D Mutta mulla kävi ihan mieletön tuuri kun löysin noin nopeasti kämpän.
Vielä mielettömämpi tuuri mulla oli siinä, että mulle luvattiin töitä ensimmäisestä paikasta, johon kävelin sisään. Tein siellä training-vuoron jonka jälkeen työnantaja sanoi että ne ottaa mut. Vielä kun pääsen oikeasti opettelemaan niitä juttuja ja kirjoittamaan työsopimuksen niin kivi tippuu sydämeltä.
1209112092 Tämä on ollut mun tähänastisen elämäni sekä kamalin että jännittävin viikko. Oon itkenyt joka päivä (paitsi eilen! jee!) koti-ikävää, stressiä, ahdistusta, kulttuurishokkia tai yleistä väsymystä. Ensimmäinen vastoinkäyminen oli raahautua matkalaukun kanssa junan, kahden metron ja bussin kautta hostellille. Sen jälkeen lähinnä juoksentelin paikasta toiseen, koitin hoitaaa asioita ja tottua ajatukseen, että oon täällä ihan yksin. Että tänne tosta vaan muuttaminen ei todellakaan ole mikään helppo juttu, en ole vielä ehtinyt edes käydä millään "kuuluisilla paikoilla". Nyt vasta oon päässyt vähän rauhoittumaan, kun sain muutettua tän viikon alussa. Vieläkin on kuitenkin muutamia tärkeitä juttuja, mm. pankkitilin saaminen ja NI-numeron haastattelu, edessä päin. Ja tietysti työjuttujen oppiminen.
1209312094 Vaikein juttu alussa oli ennen kaikkea epätietoisuus, kun ei ollut vielä mitään tietoa kodista tai töistä. Yksinäisyys on ollut myös yllättävänkin hankalaa, vaikka oon aina joissain määrin viihtynyt ihan hyvin yksin. Tietenkään en täälläkään oo ollut täysin yksin;mun ruotsalainen kaveri Jenny on täällä au pairina ja perjantaina pidettiin niillä leffailta, hostellissa tutustuin mukaviin tyttöihin, kämppis on kiva ja ihmiset ylipäätäänkin sydämellisempiä kuin kotikaupungissani Lahdessa, vaikka Lontoossa ollaankin...Ja kotiväestä ja tietysti kavereista on ollut myös korvaamaton tuki ihan käytännön asioissakin, vaikka ne ei täällä fyysisesti olekaan. Kielen kanssa on tietysti myös hankaluuksia, joistain aksenteista en meinaa saada selvää ollenkaan, ja koska englanti ei ole mun äidinkieli, joissain tilanteissa tuntuu että annan itsestäni ihan idiootin kuvan, kun en vaan osaa ilmaista itseäni niin hyvin kuin haluaisin.Rahatilanne huolettaa tietysti myös, kun koko ajan ilmenee lisää kuluja, ja ensimmäisen palkan tuun saamaan ties milloin. Eli vaikka Westfield on kulman takana ja oon ollut siellä joka päivä, en todellakaan pääse shoppailemaan. Tää ei siis todellakaan ole ollut mikään lomamatka (mitä en siis itse missään vaiheessa olettanutkaan, joillain vaan tuntuu olevan vähän ruusuinen kuva tästä koko hommasta), minkä vuoksi mulla ei ole mitään kuviakaan, koska kameran mukana kuljettaminen ei yksinkertaisesti oo tuntunut kovinkaan tärkeältä tähän mennessä :-D Mutta eiköhän tuokin asia korjaannu.

Eli tiivistettynä: vaikean alun jälkeen odotan innolla, millaista elämä täällä tulee olemaan :-) Pelkästään tän ensimmäisen viikon aikana oon oppinut ja kokenut ihan mielettömästi asioita. Helppoa tää ei varmastikaan tule olemaan vastedeskään, mutta yleensäkin parhaitten juttujen eteen täytyy nähdä paljon vaivaa.

Larissa

26 kommenttia:

  1. Ihana sinä, tykkään näin rehellisesti kirjotetuista teksteistä (: ja varmasti ajan myötä kaikki helpottuu! Jännä sinänsä ku mulla ei täällä oo missään vaiheessa ollu tollee vaikeeta :0

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Jep, toivotaan! Noo ehkä mäkin oon vaan lahjakas stressaamaan kaikesta :-D

      Poista
  2. Jesjes oon odottanu tätä postausta niiiin paljon! :D pakko sanoa että oot ihan älyttömän rohkee ja täytyy myöntää että kaikki toi kuulostaa ihan hullun pelottavalta mut samaan aikaan kuitenki niin siistiltä!! onneks ihmiset siellä päin maailmaa on ystävällisiä ja sulla on tosiaan käynyt töiden ja asunnon kanssa älyttömän hyvä tuuri! alku on varmasti vaikee mut kyllä kohta alkaa helpottaa ja pystyt kunnolla nauttia ajastas siellä! :) jään taas ihan innolla odottamaan sun seuraavaa postausta haha!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe jeee! :-D Kiitos! :--) Niinpä! Koitan postata niin usein kun ehdin ja on postattavaa, hih :-) kiva tietää että joku ainakin lukee näitä sitten!

      Poista
  3. Miksköhän en aiemmin oo lukenut sun blogia, noh nytpä aloitin! Ihana kuulla että sait vuokrakämpän ja töitä noin nopeasti, alkuvaikeuksien jälkeen toivottavasti tuut viihtymään loistavasti! :--)

    VastaaPoista
  4. voisitko (kun ehdit, tietty) tehdä sellaisen postauksen, missä kerrot, miten kaikki nää käytännön asiat, niinkun just esim. asunnon, työn, tai pankkitilin saaminen hoituu? oot kyllä mielettömän rohkee, onnea sulle paljon sinne !
    -ina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, teen sellaisen postauksen heti kun vaan on aikaa! Kiitos! :)

      Poista
  5. Ihan hurjasti tsemppiä, mä niiiiiiiin ihailen sua, kun uskalsit ja pystyt! Oot ihan mahtava, sussa on munaa. :D
    Toivottavasti kaikki sujuu semikivuttomasti myös tästä eteenpäin.
    Ole oma ihanan suloinen itsesi ja hurmaa kaikki!

    <3: kiittämätön, joka ei jaksa kirjautua koulun koneella

    VastaaPoista
  6. hirmuisesti tsemppiä sinne! kaikki tulee varmasti menemään hyvin ♥

    VastaaPoista
  7. Hyvä Larissa! Noin sitä pitää. :)
    Onko sun huoneessa takka, vai näinkö väärin? Ihan suht kotoisaltahan tuo näyttää, voisi olla paljon pahenpikin.
    Mä suuntaan kuun lopussa ison rapakon toiselle puolella aupairiksi. Mutta pääsen sentään helpommalla, kun siellä on mulla perhe. :P

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) On takka joo, tykkään siitä ehkä eniten tossa huoneessa! :D niinpä.
      Joo, luinkin! Tsemppiä sinne, varmasti sekin hieno kokemus :)

      Poista
  8. hih, kyllähän sä ehit postatakin (: mulla on jo kova ikävä mun ihanaa isosiskoa! ♥ :<

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, just ja just ehdin :-D Aina kun jaksan raahautua johonkin wifin ääreen...ja mullakin on sua ikävä ♥♥

      Poista
  9. Siis miten löysit kämpän noin äkkiä? :OO Tsemppiä sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajauduin puoliks vahingossa semmoseen agencyyn jonne maksettiin ja ne järjesti näyttöjä :D Mutta aattelin että mielummin maksan ja jätän sitten tän kuun shoppailut vähemmälle, koska sillä lailla ainakin sain näyttöjä luotettavilta ihmisiltä jne :) Kiitos!

      Poista
  10. voih paljon tsemppiä ihanuus <3

    VastaaPoista
  11. Kiva kuulla sun kuulumiset sieltä!! Lykkyy pyttyyn, pärjäät varmasti siellä :)

    VastaaPoista
  12. VAU sä oot ollu mega onnekas! Ihan hullut rispektit täältä, mä olin nössö ja lähin vaan au pairiks.. enkä päässy ees lontooseen mut tunnin matkan päähän sentään.. :) Bongasin sun blogin just kun olit laittanut ton lähden lontooseen postauksen ja olin ihan innoissani miten rohkee ootkaan ja ootin jo että millon tulisi tilannepäivitystä :-D Paljon tsemppiä kaikkiin koitoksiin! Ja niin just, parhaitten juttujen eteen täytyykin nähdä vähän vaivaa, pitää muistaa toi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeee kiitos paljon! :-) ei aupairikaan oo mitään nössöilyä kyllä! :D :) monikaan ei pystyis siihenkään, ja siinä on taas se kun täytyy sopeutua siihen perheeseen jne. Ja onneks pääsit Lontoon lähelle sentään! Tsemppejä sullekin!

      Poista
  13. Voi larissa oot mun idoli <3 lähetän sinne kaikkea ihanaa ja auringonpaistetta ja hymyjä ja lämpöä ja: kyllä sä pärjäät oot ihana -rohkaisuja :-)))

    -saananen

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksistasi ♥