perjantai 7. helmikuuta 2014

MAAILMANPARANTAMINEN - PIENIÄ, TÄRKEITÄ TEKOJA

07021 Sopivasti saman päivän iltana, kun olin aiemmin tunkenut hiuksiini L'oréalin punaisen hiusvärin, koin valaistumisen ja yhtäkkiä näin elämäntapani, kulutustottumukseni ja asenteeni täysin uudessa valossa. 

Koko tää valaistuminen alkoi tumblrista, jossa törmäsin tähän videoon, ja katsoin samantien koko dokumentin. Tuli tosi paha mieli, suutuin, selailin Amnestyn facebook -sivuja, joiden jälkeen tutkiskelin WWF:n sivuja ja lopuksi päädyin pohtimaan kaikkea mahdollista. Joka kerta, kun päätin alkaa nukkumaan ja pistin puhelimen pois, oli pakko saada vielä googlettaa yksi asia, "mitkäköhän vaatemerkit on muuten varmasti turvallisia?" ja sitä rataa. Pidättelin itkua häkkikanojen ja koe-eläinten kuvien äärellä.

Kävin mielessäni läpi ajatusketjuja, jotka kaikki päättyivät lopputulokseen, jonka mukaan minun täytyisi muuttaa asumaan itserakennettuun kotaan. Muutamia esimerkkejä mielessä pyörineistä kysymyksistä:

Yksi helppo muutos olisi ainakin kanan pois jättäminen ruokavaliosta, olinhan melkein vuoden aiemminkin ilman sitä, miksiköhän alunperinkään aloin taas syömään sitä? Miksi annan mielihalujen painaa vaakakupissa enemmän kuin ekologisten ja eettisten arvojen? Miksi sanon olevani semivegetaristi, mutta syön silti karkkeja, joissa on liivatetta? Liikakalastus ja tonnikalaverkkoihin jäävät delfiinitkin ovat ongelmia, pitäisikö kalakin jättää pois? Tai ryhtyä kokonaan vegaaniksi? Miksi syön elintarvikkeita, joissa on paljon E-koodeja, vaikka ne rasittavat sekä kehoani että ympäristöä? Onko fiksumpaa ostaa kotimaassa tuotettuja kurkkuja vai espanjalaisia kurkkuja, ja tukea näin Espanjan taloutta? Tuleeko sitten espanjalaisten kurkkujen kuljetuksesta enemmän päästöjä kuin suomalaisista kasvihuoneista? Miksi ostan Rimmelin ja Nivean kosmetiikkaa, kun voisin ostaa vastaavat tuotteet Body Shopilta? Mihin ylipäätään tarvitsen lukuisia kosmetiikkatuotteitani, jotka rasittavat luontoa? Mitä varten oikeastaan edes ostin uuden takkini (joka on muuten ihan varmasti tuotettu epäinhimillisissä olosuhteissa), kun edellinenkin oli hyvä? Ovatko punaisen lihan syömättömyys ja ajokortittomuus oikeasti ainoat teot, joita voin tehdä parantaakseni maailmaa?

Faktahan on, ettei yksi ihminen voi vaikuttaa kaikkeen tai muuttaa yhtäkkisesti koko elämäntyyliään ja syrjäyttää itseään yhteiskunnasta alkamalla elää 1700-luvun tyyliin. En minä ainakaan voi. Myönnän, etten esimerkiksi ole valmis ryhtymään vegaaniksi tai lopettamaan meikkaamista.

Olen kuitenkin valmis tekemään niin paljon, kuin pystyn. 
Olen valmis olemaan pescovegetaristi ja syömään mahdollisimman "puhdasta" ruokaa (välttelemään parhaani mukaan e-aineita, hylkäämään ennen suurkulutuksessa olleet vähärasvaiset tuotteet ja light-limsat niiden sisältämän aspartaamin takia, syömään mielummin itse tehtyä ns. oikeaa ruokaa kuin pikaruokaa), sillä se on hyväksi sekä itselleni että ympäristölle. Meille on aina ostettu luomu-kananmunia, mutta minäkin voisin henkilökohtaisilla ruokashoppailureissuillani katsoa, että ostan reilun kaupan banaaneja, vaikka ne maksaisivatkin enemmän. 
Olen valmis kuluttamaan vähemmän kuin aikaisemmin sekä miettimään, miltä valmistajilta tuotteeni ostan. Seuraavan kerran, kun ripsiväri loppuu, ostan sen mieluummin Body Shopilta kuin Rimmeliltä. Ostamisen vähentäminen on hyväksi itsellenikin ihan henkilökohtaisella tasolla, sillä säästän rahaa, kun en osta joka ikistä kukkatoppia tai luomiväripalettia.

Millaisia ajatuksia teillä herää tästä aiheesta?
07026
Aiheesta toiseen (tai voihan hyvän musiikin levittämisenkin laskea maailmanparantamiseksi?); viime postauksen lopussa jaoin musiikillisia löytöjä, mutta jos tekisin nyt tuon saman listan, pistäisin kunniapaikalle vastalöytämäni helsinkiläisbändin Sallan ja Miron matka maailman ympäri. Kuunnelkaapa tuo linkistä avautuva biisi, mä en ainakaan ole pitkään aikaan löytänyt näin miellyttävää, persoonallista ja hauskaa musiikkia.

Rentoa viikonloppua kaikille siellä ruudun toisella puolella! Mä suuntaankin tästä pian kohti Joensuuta ja Saanan tupareita. 

Larissa

18 kommenttia:

  1. Voi ihana Larissa<3 :)

    Muuten, älä suosi myöskään Body Shopia! Body Shop mainostaa, ettei testaa eläimillään meikkejään. Se on kyllä ihan totta, mut Body Shopin omistaa Loreal, joka taas testaa eläimillä!! Eli siis ostamalla paikasta joka ei testaa eläimillä antaa rahansa loppujen lopuksille firmalle joka eläimillä testaa :D Tajusko tästä mitään :D

    Kivaa Joensuun reissua :)

    VastaaPoista
  2. Larissa (en onnistu kirjautumaan :-D)7. helmikuuta 2014 klo 18.34

    Kirjotin sika pitkän vastauksen mutta oon kännykällä niin se hävis :-((
    Mutta siis pääsisältönä että joo tiesin ton :-( toisaalta body shopia ei oltu poistettu yheltä listalta (oisko ollu joko animalian tai oikeutta eläimille sivuilla) missä oli semmosia yhtiöitä jotka ei testaa eläimillä, mutta sinnekin oli kyllä pistetty toi. Body shop yhtiönä kiinnittää huomiota eettisiin juttuihin (ainakin nimellisesti...) tuotteiden valmistuksessa, mikä on mulle vähintään yhtä tärkeää. En tiedä, tuntuu että aina kun alkaa miettimään liikaa niin kaikesta löytyy jotain huonoakin :-( mutta täytyy tutkia sitä listaa vielä!
    Kiitos ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin tulossa lisäämään tähän mun vastaukseen jotain mutta en nyt sit keksinytkään mitään :D Paitsi että ostin Joensuussa Body Shopilta huulivoidetta...heh :-D tästä tuli kyllä koko blogihistorian tärkein kommentti

      Poista
  3. Salla ja miro on ihania! Enkä sano tätä siks et satun tuntemaan sallan henkilökohtaisesti. Mut on se upeeta että niin pienestä ihmisestä lähtee niin hieno ääni!

    VastaaPoista
  4. IHANA SÄ. Mä oon ite tosi kiinnostunu näistä jutuista ja mietin kans hirveesti samoja asioita. Ite en oo valmis ryhtymään täysillä mikskään vegaaniks tai kasvissyöjäks tai niinku sitomaan itteäni minkään tittelin alle - mä syön kyllä tosi kasvispainotteisesti (siinä on niin paljon hyviä puolia), mahollisimman ekologisesti tuotettua ruokaa. Mut sekin on tosi monimutkasta, varsinkin just kun pitäis miettiä tota että kuluttaako lähellä tuotettu ruoka enemmän kuin kauempaa. Sit kun tiettyjen lihan sijaan käytettävien proteiininlähteiden, esimerkiks soijan, tuottaminen kuormittaa kans ympäristöä. Samalla kuitenkin haluis miettiä myös just sitä, et tekis mahollisimman hyvin myös omalle kropalle! Sit ruoassa mua ärsyttää myös ihan tajuttomasti holtiton tuhlaaminen. Mä syön kyllä päiväyksen ylittäneitä tuotteita ja vaikka koko viikon ajan samaa ruokaa jos sitä vielä jääkaapissa on. On harvoja asioita, jotka ottaa mua päähän yhtä paljon kuin ruoan pois heittäminen, oli se sit kotona tai koulussa.
    Ite koitan ruoan lisäks keskittyy kierrättämiseen ja semmosen materian haalimisen välttämiseen. Käytän ite eläintestaamattomia Mary Kay -tuotteita, ne on huippuja! Vaatteita koitan mahollisimman paljon ostaa kirpparilta. Siinä mua on toisaalta ärsyttäny sellanen ilmiö, että jotkut muotibloggaajatki tuntuu perustelevan sen oman vaatepaljouden sillä, kuinka hyvin ne tekee myymällä kirpparilla kauheet lastit vanhaa vaatetta, vaiks parempihan ois jos ne ei alunperinkään ostais niin paljoo??
    Mua surettaa hirveesti se ajatus, että just kaakaopelloillakin on ihan kauheena orjatyövoimaa. Banaanit mäkin ostan reiluna, mut sit vaikka suht pienistä eroista onkin kyse, ni jos alkaa ostelee kaiken reilun kaupan tuotteina tai luomuna (tässäkin on puolensa ja puolensa ÄH) niin kyl siinä hintaa kertyy. Hankalaa jos on pienellä budjetilla. Mut sellasta tasapainottelua se elämä kai on. Ärsyttää kun ei yksin voi pelastaa mitään tilannetta ja joskus iskee nii iso avuttomuus, kun on niin pieni tässä maailmassa niin isojen asioiden edessä. Mut haluun uskoa, että jokanen pienikin teko lasketaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas sekava kommentti. Ja unohdin sanoa että tä oli tosi kiva postaus!

      Poista
    2. Jee no hei, ihana sä! :-) <3 Tosi hyviä pointteja eikä ollut yhtään sekava kommentti. Ainakin sun blogin ja instagramin perusteella sun syömistottumukset vaikuttaa mitä ihailtavimmilta! Mulle on syömiskäyttäytymishistoriastani (öh minkä sanahirviön keksin :DD) liiankin tuttua ruuan poisheittäminen ja itseni määritteleminen jonkun tittelin alle, mutta nyt oon "normalisoitunut" aika hyvin!

      Ja hei kiitti vinkistä!! :-) Ja jep tota mäkin oon miettinyt, sitä paitsi JOILLAIN se kirppareilla myymisen ensisijainen motivaationlähde on kyllä tasan se että saa siitä rahaa :D Totta kai siis kestä tahansa köyhästä opiskelijasta tms on kiva saada rahaa mutta joo, ymmärsit varmaan pointin! Ja mä oon ihan ilonen etten oo koskaan ees kokenut tarvetta omistaa viisiä farkkuja tms.

      Mustakin tuntuu että aina kun miettii näitä niin tulee just toi että kaikessa on puolensa ja puolensa!! :D argh! Mutta totta totta :-) Kyllä jokainen pienikin teko lasketaan, mä uskon siihen!

      Kiitos:-))

      Poista
  5. <3 Samoja ajatuksia täälläkin.

    Esim. kosmetiikassa oon siirtynyt luonnonkosmetiikkaan sitä vauhtia kun edelliset tuotteet loppuu. Meikkaamista ei todellakaan tarvitse lopettaa. Esim. Ruohonjuurella on tosi kivat valikoimat ihania luonnonkosmetiikan tuotteita.

    Liha on jääny mun ruokavaliosta hiljalleen pois. Punasta lihaa en oo syöny kai ainakaan pariin vuoteen kertaakaan? En muista, koska olisin viimeksi.. Mut monta vuotta oon syöny sitä todella vähän. Kana jäi pois syksyllä kun muutin asumaan yksin niin oli hyvä sauma: kaikki ruuat piti joka tapauksessa valmistaa itse eikä 'tarvinnu' syyä kanaa siksi et ei jaksanu aina tehdä eri ruokaa kun muut. Kalaa en oo aikoihin syöny ihan vaan koska en tykkää sen mausta. Mut nyt kun oon ollu muutaman kuukauden ilman mitään lihaa niin entistä enemmän muo vaan ällöttää kaupan lihatiskit enkä mielellään kävelis edes niiden läheltä. Tai kun nään jonkun lihamainoksen yms.. Jos syön lihaa, en pääse siitä ajatuksesta että tää on ollu elävä. Eikä mun tarviikkaan, enkä haluakkaan, hyvä näin. En silti tuomitse sekasyöjiä mitenkään, jokaisen oma valinta. Ja onhan sekin fakta et eläimet syö toisiaan ja ihminen nyt kuuluu siihen samaan kastiin. Mut tarviiko niitä kiduttaa sen takia? Ei.

    Sit toisaalta vedän light limsaa lasillisia päivässä, et.. No, yritän vähentää sitäkin. Ei kaikkea kerralla, eikä kaikkea ees tarvitse. Sellasia pieniä valintoja ympäristön hyväksi mitkä itestä tuntuu hyvältä. Kun ei kukaan voi yksinään tätä maapalloa pelastaa.

    Oli ihana kirjotus sulta tämä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) <3

      Mua kiinnostaa hirveesti just luonnonkosmetiikka ja hennahiusvärit jne, joten aion itsekin (just sitä vauhtia kun edelliset tuotteet loppuu) siirtyä testailemaan niitä!

      Muakin ällöttää kaupan lihatiskit ja suunnilleen voin huonosti jos oon samassa huoneessa saarioisten jauhelihapitsan kanssa :-D Punaista lihaa ei siis tee kyllä yhtään mieli. Mäkään en todellakaan tuomitse sekasyöjiä, oon samoilla linjoilla sun kanssa tosta(kin) asiasta! Vaikka paheksun kyllä ihmisiä, jotka tuomitsee kasvisruuat maistamatta niitä ;-D

      Näitä asioita ei tartte todellakaan ottaa liian vakavasti, toi munkin ajatus/kysymysketju oli lähinnä esimerkkinä siitä että voi herranjestas tän asian äärellä voi menettää yöunensa! :D Mutta jep, pienet jutut vaikuttaa jo paljon!

      Kiitos, ihanaa että tykkäsit <3

      Poista
  6. Super hyvä!! On niin parasta huomata etten oo yksin ajatuksieni kanssa.

    VastaaPoista
  7. Mie uskon että maapallosta huolehtiminen on kansalaisvelvollisuus. Sen pitäis kuulua jokaisen arkeen: ei siitä tarvitse tehdä isompaa hulabaloota, vaan sen pitäis tulla miltei automaattisesti.

    Maailmassa on lukematon määrä ongelmia, niin paljon että välillä ihan ahdistaa. Kaikkea huolta ei tarvitse kantaa yksin omilla harteillaan. Siks ite oonkin keskittynyt enimmäkseen kulutuksen vähentämiseen/ympäristöystävällisempään kuluttamiseen. Tiedostan kyllä muutkin ongelmat, mutta mieletöntä ahdistusta en voi tuntea päivittäin. Se ei oo tapa elää. Vaikka se tuntuu julmalta niin miun mielestä puntariin ei mahdu kaikkea. Siinä pitää vertailla, mikä omissa arvoissa painaa
    eniten. Onko se eettisyys, ekologisuus, you name it. Nostan hattua sille ihmiselle joka pystyy elämässään yhdistää kaikki mahdolliset keinot, ja parantaa maailman jokaikistä ongelmaa kerralla.

    Vähävaraisena opiskelijana mulla ei oo varaa ostaa luomuruokaa tai Body Shopin ripsivärejä. Mutta toisaalta juurikin vähät varaiseni ovat myös plussaa: mulla ei ole varaa kuluttaa paljoa. Joudun pohtimaan miltei jokaista ostosta. En osta vaatteita tavallisista vaatekaupoista vaan kirpputoreilta. Ostan halvimpia ruokia, ulkomaisia kasviksia, Euroshopperia, Pirkkaa, Xtraa, mitä näitä nyt on. Just niitä tuotteita joilla tuntuu olevan erittäin negatiivinen kaiku. Ostan siis ruokakaupassa sitä "roskaa", mutta hei: ainakin ostan sitä erittäin vähän.

    Välillä tuntuu tekopyhältä, kun ihminen sanoo olevansa maailmanparantaja kun ostaa kalliimpia ekotuotteita yms., vaikka samalla matkusteleekin lentokoneella ja ostelee muuten enemmän tavaraa. Vaikkka kuluttaisikin "ympäristöystävällisemmin", kuluttaa silti enemmän. En siis todellakaan sano että niiden ekotuotteitten ostaminen olisi huono juttu, mutta välillä asioita pitää kattoa uudesta näkökulmasta. Ei maailmanparantaminenkaan ole rahasta kiinni: köyhyysrajan alapuolella elävänä pystyn silti kierrättämään, pyöräilemään, käymään vähemmän suihkussa, pitämään vain yhtä lamppua kerrallaan päällä...

    Naah, kello alkaa olla jo aika paljon. Älä Larissa kanna huolta. Maapallo on uniikki ja kaunis kuitenkin, no matter what.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Mustakin se on kansalaisvelvollisuus, vaikka siltikään monet mun tutut ei uhraa asialle ajatustakaan...
      Ei toi musta kuulosta julmalta vaan nimenomaan fiksulta myös itsensä kannalta (ja tunnetusti itsestähän täytyy huolehtia ensin ja sitten voi vasta auttaa muita), ei varmaan tosiaan kenenkään puntariin mahdu kaikkea! :-)

      Tosi hyviä pointteja! Oon samaa mieltä sun kanssa, köyhyys ei todellakaan ole esto maailmanparantamisjutuille.

      Eli joo kiitos kommentista Ilona! :-)) oot ihan oikeassa ja ihanan tämmönen maanläheinen ja kypsä suhtautuminen sulla, otan mallia susta seuraavan kerran kun itellä tulee taas paniikki joka ikisestä ongelmasta maan päällä :-D :-)

      Ja tähän väliin pakko sanoa että oikeesti pelkäsin ettei tähän postaukseen tule yhtäkään kommenttia ja kaikki on ihan lol, oon niin innoissani kun tästä on herännyt niin paljon pointteja ja argumentteja ja keskustelua! :----)

      Poista
    2. Mustakin Ilonalla oli tosi paljon hyviä pointteja! Mut sellasesta oon kyllä eri mieltä, että vaikka toki ymmärrän ton et älä kanna huolta tai panikoi, niin mun mielestä sellanen ahdistus ja suuttumus voi kyllä olla ihan eteenpäin ajavia asioita. Tai mulle ne ainaki toimii sellasena voimaannutuksena ja motivaationa muuttaa tottumuksia, haastaa vanhoja ajattelumalleja ja just sellasen palon ja angstin kautta mä oon löytäny mun elämälle pohjaa ja suuntaa. Että vaikka toki mun mielestä on hyvä muistuttaa itteään siitä, ettei yksin pysty kantamaan kaikkea vastuuta, niin mä oon vahvasti sitä mieltä, että tollasista aiheista heräävät tunteet voi kääntää omassa elämässä voimavaraks ja avuks oman ns kutsumuksen löytämiseks. Yhtälailla joku muu voi tuntea samaa, kun kaupasta ei löydy haluamanlaisia vaatteita ja sitä kautta ehkä lähteä ite vaatteidensuunnittelijaks (ehkä vähän kaukaa haettu esimerkki, mutta kuitenkin). Usein niiltä suurimpien tunteiden lähteiltä löytyy parhaiten ne omat intohimot ja motivaatiot!

      Poista
    3. Jep, niinpä! Semmoinen kultainen keskitie tässä(kin) olisi paras, koska toisaalta joillain ihmisillä se ahdistus voi taas tyssäyttää koko asian "ei mikään kuitenkaan muutu, niin paljon asioita mitä tehdä, enkä osaa valita mistä aloittaisin, en minä yksin voi vaikuttaa" jne. Vaikka sekin on jokaisesta yksilöstä kiinni, ja ehdottomasti oon sitä mieltä että suuttumuksen tunteet ajaa ihmistä pahojen asioiden lisäksi onneksi myös tekemään näitä hyviä asioita, tässä asiassa varsinkin :-)

      Poista
  8. Eksyin lukemaan sun blogia ja lopulta tuli tämäkin postaus vastaan! On kyllä paljon tuttuja ajatuksia ruoantuotannosta ja kosmetiikasta... Mähän siis Rakastin (isolla ärrällä!!1) pihvejä, jauhelihaa ja kanaa söin melkein pelkästään lihaa ennenkuin silloin muutama vuos sit vihdoin aloin kasvissyöjäks. Lopettaminen oli ihan kamalaa aluks, varsinkin koska en osannut tehä kasvisruokaa tai tykänny ees monista ruoista, mut nyt en vois ees kuvitella enää syöväni lihaa. Ihmiset on erilaisia ja toisille sopii toisenlaiset ruokavaliot ja elämäntavat mutta mä oon kyllä huomannut myös voivani kertakaikkiaan kaikin tavoin paremmin lopetettuani lihansyönnin. Ja lihansyönnin lopettaminen on myös saanu monet mun ruokaennakkoluulot katoamaan ku oon vaan joutunu maistelemaan uusia makuja; en ollu ennen täysi-ikää suostunu syömään salaattejakaan ollenkaan. Nykyäänhän siis muuta söiskään jos ei tarttis!

    Ja luonnollisella kosmetiikalla yleensä saa loppupeleissä paljon parempia tuloksia kuin hirveillä kemikaalimössöillä, Body Shopista en ite niin välitä kun sekin on Lorealin alla, mutta Avonilta ostan nykyään, mun käsittääkseni ne ei käytä eläinkokeita. Ja toki mulla on paljon vanhaa ja saatua kosmetiikkaa joka on varmasti testattu eläimillä, mut typeräähän niitä nyt roskiin ois heittää. Itsetehty kosmetiikka ja täysin "puhtaat tuotteet" on sit tietty kaikkein parhaita; just oon suunnitellu seuraavaks postausta siitä miten maissitärkkelys on 99999x parempaa hiuspuuteria kuin kaupasta ostamani hiuspuuteri. Ja siis oliiviöljy. Maailman parasta iholle ja hiuksille.

    Tsemppiä sulle hei kokeiluihin, tekee ihan hyvää välillä vähän ravistella itseään mut ei koko maailman murheita kannata ottaa hartioilleen. Pisaroista se merikin syntyy!

    p.s hups mikä romaani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee kiva kun tulit jakamaan ajatuksias! Mullakin oli kasvissyönnin alottaminen (alotin kyllä semivegenä aluks) vaikeeta, mutta nyt en todellakaan just osais kuvitellakaan syöväni esim lihapullia :-)

      Mun täytyy kyllä varmaan tutustua just Avonin tarjontaan (en oo tosin ostanut tän postauksen jälkeen muuta kosmetiikkaa kuin huulirasvan kun mullakin on vanhat meikit vielä ihan käyttökunossa ja käytän ne tasan loppuun kyllä ahah :-D). Mut siis vaaau kiitti vinkeistä, sullahan on ollut blogissas vissiin kanssa niitä DIY-juttuja että mietiskelin jo sillon että täytyy kyllä koittaa itekin joskus :)

      Kiitos! :-)

      ps. Ei haittaa ollenkaan :-)

      Poista

Kiitos ajatuksistasi ♥