sunnuntai 30. marraskuuta 2014

ADVENTTIKALENTERI, OSA 1: MINÄ & JOULU

Hyvää ensimmäistä adventtia! 
Tää postaus on blogini adventtikalenterin ensimmäinen osa. :-)Tarkoituksena ois julkaista yksi jouluaiheinen postaus jokaisena neljänä adventtina. Näin ensimmäisen adventin kunniaksi ajattelin kirjoittaa vähän omasta suhtautumisestani jouluun.

Joulu merkitsee mulle paljon - välillä niinkin paljon, että sitä tulee pohtineeksi, että onko tää ihan tervettä (vitsivitsi).
Suurin osa muistamistani jouluista ollaan vietetty ihan perheen kesken. Viime vuosien ajan mummo on ollut meillä joka toinen aatto, ja tietysti välipäiviin kuuluu sukulaisten luona vierailua. Meidän perhe ei kuulu kirkkoon, eikä mun jouluun liity mitään vahvaa uskonnollista latausta. Varsinkin pienenä tykkäsin kuitenkin myös esimerkiksi jouluevankeliumista sekä uskonnollisista joululauluista (niistä, ja kaikista mahdollisista joululauluista, tykkään kyllä edelleenkin). Totta kai lapsena yksi merkittävin osio joulussa taisi olla se lahjojen saaminen, mutta nykyään nautin ehdottomasti enemmän lahjojen antamisesta.

Jouluun liittyviä perinteitä meidän perheessä on esimerkiksi pipareiden leipominen itsenäisyyspäivänä ja aattoaamuna lastenohjelmien katsominen - me 'lapset' herätään vielä nykyäänkin aina silloin aamuseitsemältä kun Kuumalinja alkaa, jotta voidaan katsoa kaikki joululastenohjelmat... Nykyään se tosin menee aina sohvalla torkkumiseksi. Lumiukon jälkeen mennään saunaan ja sitten syödään. Hiukan uudempana jouluperinteenä meillä on Cluedo DVD -pelin pelaaminen. Mulla on hämärä muistikuva, että olisin jopa kerran voittanut sen - yleensä voittaja on aina isi.
Vahvimmat joulufiilikset mulla tulee varmaan vieläkin Soiva Joulukalenteri -levyn joululauluista. Kun olin pieni, meillä oli ne kasetilla, jota taidettiin kuunnella aina syyskuusta vuoden loppuun saakka.
joulu1joulu2 (Kiitokset viimeisestä kuvasta Sofialle.) 
Mä olen siis kieltämättä aikamoinen jouluihminen.
Joulu merkitsee mulle rauhaa, onnellisuutta, ajatusta, jonka avulla selvitä pitkästä syksystä, lupaa olla stressaamatta arjen asioista, loistavaa tilaisuutta osoittaa läheisille, kuinka paljon he mulle merkitsee sekä perheen kanssa yhdessäoloa. 

Jottei tää nyt aivan mahdottomaksi menis, niin ei hätää; seuraavana adventtina on luvassa vähän erilaista näkökulmaa jouluun, eräänlainen "jouluhaaste". :-)

Onko siellä ruudun toisella puolella muita jouluihmisiä?

Larissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos ajatuksistasi ♥