perjantai 28. marraskuuta 2014

PERJANTAIPOHDINTOJA

2811228111281132811428115281162811728118 Heippa! Tässä muutamia kuvia viikon ajalta. Viime viikonloppu meni Sinin (jonka kamerasta toi toka kuva on), Sannan ja Ronjan kanssa Turussa sekä kotona Lahdessa. Tämä viikko on mulla mennyt opiskeluntäyteisissä merkeissä. Saatiin yksi ryhmätyöanalyysi tehtyä loppuun, mulla oli kaksi tenttiä ja olihan tossa muutama luentokin. Stressi ja ahdistus on ilmennyt mulla taas esimerkiksi univaikeuksina; toissayönä nukuin ensin alkuillasta pari tuntia, valvoin sitten kymmenestä kolmeen ja nukahdin taas pariksi tunniksi. Tuntuu, että muutenkin nukun nykyään joko kolme tai yksitoista tuntia yössä, ja herääminen on aina tuskaista, unimäärästä riippumatta. Joskus tuntuu, ettei sieltä sängystä jaksaisi nousta ollenkaan.

Tänään olen kuitenkin iloinnut siitä, että Suomi on ottanut yhden suuren askeleen kohti tasa-arvoa. Vaikei tasa-arvoinen avioliittolaki käytännössä minun henkilökohtaista elämääni kosketakaan, on asia mun sydäntä lähellä. Jännitin eduskunnan äänestyksen lopputulosta melkein enemmän kuin omia tulevia tenttituloksiani, ja ne muutamat pitkät sekunnit ennen kuin tulokset tuli siihen taululle näkyviin, olivat ehkä yhdet elämäni tuskaisimmista - enkä mä varmaan ollut ainoa, joka jännitti.
Toi koko aihehan on ollut sosiaalisessa mediassa esillä vahvemmin kuin mikään muu juttu, mitä nyt näiltä viime vuosilta muistaisin. Mun mielestä keskustelu (niin kauan, kun argumentit ovat asiallisia) ja lakialoitteen näkyvä tukeminen on positiivisia juttuja, ja itsekin julkaisin oman "tahdon"-kuvani facebookissa ja instagramissa. Jotenkin koko kampanjasta tuli ihana ja ylpeä olo; ihmiset vetää yhtä köyttä hyvän asian puolesta. Toki tähänkin keskusteluun liittyy myös esimerkiksi mun mielestä ihan rasistisiksi luokiteltavia argumentteja, sekä vähän turhan törkeää henkilömollausta puolin ja toisin, mikä ei nyt ehkä ole aina kauhean asiallista. Monelle, myös minulle, on haaste muistaa, että mielipidettä saa arvostella, mutta ei tuomita ihmistä ihmisenä tämän mielipiteen perusteella. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja sitä rataa - kuitenkin, jos jokin mielipide loukkaa ja halventaa joitakin ihmisiä, tulee mulla vähän surulliset ja ristiriitaiset fiilikset. Tuli myös vähän hassu olo joitain facebook-keskusteluja lukiessa, kun osa keskustelijoista ei ollut edes ottanut selvää, mistä tässä lakialoitteessa oli kysymys tai ymmärtänyt loppuun asti asiaa lain näkökulmasta.
Oikeastaan mun ei pitänyt tästä aiheesta edes kirjottaakaan, koska varmasti kaikilla alkaa kohta olla tästä sanomiset sanottu. No, nytpä olen mäkin korteni kekoon kantanut, eli tiivistettynä: olen tästä tosi iloinen!

Mä oon muuten suunnitellut jonkinmoista adventtikalenteria tänne blogiin, joten niissä tunnelmissa palaillaan sitten seuraavan kerran! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Larissa

2 kommenttia:

Kiitos ajatuksistasi ♥