keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

KOSMETIIKKAJUTTUJA

Nyt on kyseessä aika historiallinen hetki mun blogissa, nimittäin kokonainen postaus omistettuna pelkästään kosmetiikkajutuille! Oon nyt alkuvuodesta löytänyt muutamia "luottotuotteita" sekä pohtinut ihan yleisesti omaa suhtautumistani kosmetiikkaan ja sen käyttöön, ja ajattelin jakaa teidän kanssa näitä juttuja. Mua itse asiassa vähän pelottaa julkaista tää postaus, koska pelkään, että puolet lukijoista ajattelee mun olevan tekopyhä ja puolet taas ajattelee, että oon huono ihminen ja laiska 'maailmanparantaja'.
0803108032 Mun lemppari-hiustenhoitotuotteet on Lushista. Loppuvuodesta päätin ostaa kaverini Siirin 'innoittamana' palashampoon, ja päädyin Jumping Juniperiin. Hinta oli muistaakseni 13,50, mikä saattaa tuntua kalliilta, mutta kun ottaa huomioon tuotteen ekologisuuden (se on vegaaninen, eikä sitä ole pakattu muovipakkaukseen) ja sen, että se kestää kuukausia, ei hinta enää tunnukaan niin pahalta. Tää vaahdottuu tosi hyvin ja tuoksu on sopivan mieto ja miellyttävä. Ainoiksi miinuspuoliksi sanoisin sen, että shampoopalan tippuessa lattialle se menee rikki (kannattaa siis käsitellä varoen), ja ainakin mun hiukset jää vähän kummallisen, ehkä vähän karhean, tuntuisiksi huuhtelun jälkeen. Jälkimmäisen ongelmista ratkaisee tietenkin helposti, eli käyttämällä hoitoainetta. Veganese -hoitoainetta ostin ensimmäisen kerran jo viime kesänä, ja tykästyin siihen heti. Vaikka kyseessä on kevyt hoitoaine, selvittää se munkin paksut hiukset hyvin, ja tuoksuu tosi hyvältä!
08033 The Body Shop (eli ruumiskauppa, heh heh) on ollut mun suosikki varmaan aina. Kaikki tuotteet on ainakin mulla toimineet, ja tykkään kaupan imagosta - vaikka imagohan on aina vaan imago. Body Shopin eettisyydestä ja kaikesta ollaan montaa mieltä varsinkin sen L'Oréal -jutun jälkeen, ja monet ajattelee, että Cruelty-Free -jutut on vaan hömppäpömppää ja kuluttajien huijaamista. Mä uskon, että vaikei kyseessä ehkä olekaan kaikista paras vaihtoehto, on se kuitenkin parempi. Tosi nopealla googlailulla huomasin myös L'Orélain lopettaneen eläinkokeiden käytön - tai ainakin tehneen jotain muutosta parempaan suuntaan niin, että voi kirjoittaa noin nettisivuilleen. (Valitettavasti näissä asioissa pitää vissiin opetella kyseenalaistamaan kaikki, enkä nyt suoraan L'Oréalin tuotteita ole vastaisuudessakaan ostamassa.) 
Mutta asiaan. Tällä hetkellä mun kaikki meikki-, meikinpoisto- ja ihonhoitotuotteet on Body Shopin tuotteita. (Asiasta lisää alempana.) Tuoksuista mun lemppari on toi kuvassa esiintyvä Shea.
0803408035 Viimeisenä vielä ihan Sokokselta löydetty kuivashampoo, jonka ostin viime marraskuussa. Kiinnitin siinä ensiksi huomiota söpöön pakkaukseen, mutta huomattuani vegan ja not tested on animals -merkinnät, päätin ostaa sen. On tästä ollut hyötyä, vaikka tuoksu onkin aika voimakas, käytän tätä loppujenlopuksi aika harvoin ja kyseessä ei ole mikään maailman ekologisin tuote - eli saa nähdä, ostanko tätä enää sitten kun tämä satsi joskus loppuu.

Tässäpä näitä. Uskokaa kun sanon, että mun tällä hetkellä käyttämäni kosmetiikkakirjo näyttää paljon, paljon paremmalta kuin vaikkapa kaksi vuotta sitten. Tästä postauksesta voi nähdä kuvan esimerkiksi kaikista meikeistä, joita käytiin "arkimeikin" tekemiseen. Siis minä, joka en oikeastaan edes osaa meikata. Jessus tota meikkien määrää, en tiedä pitäiskö nauraa vai itkeä. Onneksi mun itsetunto (tai moraali?) on kasvanut sen verran, että ympäristön ajattelu menee kyllä "yhyy oon niin ruma" -ajatuksen edelle.

Tällä hetkellä käytän (niinä päivinä, kun ylipäätään meikkaan) Body Shopin meikkipuuteria ja/tai Rimmelin meikkivoiteenjämää, Body Shopin ripsiväriä ja Kikon kulmageeliä. Juhlan tms. sattuessa saatan laittaa Rimmelin tai Body Shopin luomivärejä ja Kikon poskipunaa. Rimmelin ja Kikon jutut on niin vanhoja, ettei niitä varmaan oikeaoppisesti saisi enää todellakaan käyttää (ostin ne Lontoossa asuessani...), ja nuo Body Shopinkin meikit on ostettu viime kesänä. Rimmeliä tai Kikoa en todellakaan enää ostaisikaan, mutta en myöskään halua heittää oikeasti vielä käyttökelpoista tavaraa roskiin, joten parempi ne on käyttää loppuun. Haluaisin kyllä olla niin huoleton, että kehtaisin liikkua ihan päivittäin ilman meikkiä, mutta en ole vielä ihan niin sinut tummien silmänalusieni tai nenän alueen tukkeutuneiden ihohuokosten kanssa. (Ja nyt kun päästiin tähän aiheeseen, niin onko kellään mitään konsteja, joilla päästä eroon ärsyttävistä tukkeutuneista ihohuokosista? Kaikki vinkit otetaan vastaan! :-D)
Meikkien lisäksi mulla on tietenkin käytössä ne Body Shopin rasvat, meikinpoistoaineet, kosteusvoide ym. ihonhoitotuotteet. Lisäksi Bepanthen on ainoa mulla toimiva huulirasva. Mun hampaat taas on aika, no, kamalat, joten kaukana on vielä se aika, kun uskaltaisin, pystyisin tai kehtaisin olla käyttämättä kaikkia apteekista ostamiani hammastahnoja...

Varsinaiseen luonnonkosmetiikkaan, edes kookosöljyyn, en ole vielä tutustunut - osittain siksi, ettei mulla ole nyt pitkään aikaan ollut tarvetta ostaa esim. uutta ripsiväriä, kun edellistä on vielä jäljellä. En ole siis edes kovinkaan perehtynyt eri merkkeihin tms. - eli jos jollain on vinkkejä tai suosituksia luonnonkosmetiikan suhteen, kertokaa ihmeessä!

Kuten aiemmin sanoinkin, oon mennyt kosmetiikan suhteen jo nyt aika paljon eteenpäin, vaiken ole vielä luopunut luottodeodorantistani tai -hammastahnastani. Uskon kuitenkin että tässäkin asiassa pätee se, että pienet ja hitaahkotkin muutokset kohti parempaa on parempi kuin ei mitään. Askel kerrallaan.

Larissa

4 kommenttia:

  1. Oo noi Lushin shampoopalat on rakkautta! Mulla tosin ei oo mennyt pudotellessa rikki eikä tukka tunnu karhealta, mutta eri hiuslaadut tietty reagoi eri tavoin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Jep niinpä, hiuslaatu siinä varmaan eniten vaikuttaa! :-)

      Poista
  2. Mä oon käyttäny pelkkää luonnonkosmetiikkaa 7 vuotta joten mulla on paljon vinkkejä! :D Luomusertifioitu kosmetiikka on myös aina vegaanista joten sitä ei tarvi erikseen miettiä :) Eli:

    -Ihonhoitotuotteet jne ehdottomasti Madaralta! Kasvojenpuhdistusvaahto, kasvovoide, ja varsinki deodorantti (suurin osa luomudödöistä on ihan surkeita, toi on ainoo joka mulla on toiminu!). Oon saanu jo monet muutki rakastumaan Madaran tuotteisiin ja jatkan mielellään tän ilosanoman levittämistä :D Oon kuullu myös että Madaran hiustuotteet ois tosi hyviä, mutta ite en oo kokeillu ku oon niin pitkään ollu käyttämättä shampoota ollenkaan.

    -Laadukkaimmat värikosmetiikkatuotteet on Dr. Hauschka -merkillä :) Kaikki mitä oon sieltä kokeillu on ollu ihan mahtavia. Dr. Hauschkalla on myös kuulemma tosi hyviä ihonhoitojuttuja, mutta ne on niin kalliita etten oo raaskinu ostaa :D On se värikosmetiikkaki vähän hintavaa ja siks en aina osta sitä vaan esim:

    -Benecos on ihana "halpis"luomumerkki. Tosi hyviä kynsilakkoja ja värikosmetiikkaa edullisesti :)

    -Logonalla on hyviä meikinpohjustustuotteita :)

    -Laveralla on parhaat kosteusvoiteet ja suihkugeelit (Esim lime-voide tuoksuu ihan taivaalliselta ja appelsiinisuihkugeeli, ah! <3) Lavera-merkkiä on myös mun luottohammastahna, edullinen, fluoriton ja luomu :)

    Tossa taitaa olla kaikki olennaisimmat :D Tietenki ne itelle sopivat jutut on tosi yksilöllisiä (sherlock :D) mutta jos noilla vinkeillä pääsis alkuun! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee kiitos hurjasti Oona! <3 Just tämmöstä mä tarvin! :-D en malta oottaa että joku juttu loppuu niin pääsen ostamaan luonnonkosmetiikkaa!

      Poista

Kiitos ajatuksistasi ♥