keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

PUKEUTUMISTYYLINI MUUTOKSET

Blogini tavanomaisesta linjasta poiketen (vai onko sellaista edes?) päätin tehdä tälläisen pukeutumisaiheisen postauksen - kyseessä on siis "tyyli"katsaus vuosien varrelta. Näitä oon nähnyt monessa blogissa, viimeksi kaverillani Sinillä, jolta sain innostusta tehdä itse samanlaisen.
Varsinaisia asukuvia oli yllättävän hankala löytää. Niitä todellisia arkipäivien asuja ja vaatteita, jotka on päällä esimerkiksi kotipäivinä, ei tule useimmiten kuvattua. Varsinaisten asukuvien ottamista en ole myöskään juurikaan harrastanut, joten siksi osa näistäkin tähän postaukseen valitsemistani kuvista on kaverikuvia tai sellaisia, joissa ihan koko asu ei näy.
En ole koskaan kokenut, että kuuluisin mihinkään tiettyyn pukeutumistyyliheimoon tai -kategoriaan. Tää postaus on lähinnä viihteellinen ja jos ei muuta niin tästä saa vähän kuvaa siitä, miten mun hiukset on vuosien varrella muuttuneet. :-D

Ala-asteen lopulla aloin kiinnittää enemmän huomiota vaatteisiin ja siihen aikaan vaatetyylini oli, no, omintakeinen (itseleikattu liian lyhyt otsis, mekkoja ja hameita yhdistettynä huppariin, lippis yhdistettynä jakkuun...). Sain kuulla joskus ikäviäkin kommentteja vaatteisiini liittyen, mutta kukapa ei olisi. Kuvia tolta ajalta mulla on aika vähän, joten nää tämän postauksen ensimmäiset kuvat on otettu vuosina 2007-2009, ja oon siis yläasteikäinen. Seiskaluokalle mennessä en ollut varsinaisesti kaikista cooleinta seuraa koulussa vanhojen kaveriporukoiden muodostuessa uusiksi kaikkien vaipuessa yleiseen yläasteenalkupaniikkipsykoositilaan. Seiskaluokan alku oli aika kamalaa aikaa, vaikka en (onneksi!) muistakaan siitä kamalasti. Tunsin kovaa painetta näyttää samanlaiselta kuin kaikki muut ja hankin esimerkiksi Adidaksen Superstar -kengät ja Cheap Mondayn farkut (WESCin hupparia tai Paul Frankin T-paitoja en sentään ostanut, vaikka nekin oli olevinaan jonkinlainen statuksen merkki). Muistan kun yksi "ylemmän statuksen ihmisistä" kehui mun KappAhlista ostamaani hupparia ja olin niin hämmästynyt että uskoin sen olevan vain kettuilua.
Kasiluokalla, viimeistään siinä vaiheessa kun vaihdoin koulua, rentouduin vähän ja uskalsin ostaa enemmän sellaisia vaatteita, joista oikeasti pidin. Kovassa käytössä oli kolmannessa kuvassa näkyvä vihreä neule ja eräs vihreä huppari. Tuon ajan jälkeen en oo tainnut kamalasti huppareita käyttääkään. Yhdet kasiluokalla ostetut kengät mulla tosin on edelleen käytössä. Kuitenkin esimerkiksi toi viimeisessä kuvassa näkyvä (juhla-)asu on mulle nyt mysteeri (valkoinen minihame, ihan oikeesti?!).
15-vuotiaana mun tyylin kulmakivenä oli ilmeisesti legginsit. Gina Tricotin mustat sellaiset. En mä sentään käyttänyt niitä varsinaisesti housuina vaan pitkien päällyspaitojen, legendaaristen "Ginan pitkien toppien" ja mekkojen tai hameiden kanssa. Värjäsin myös melkein koko ysiluokan ajan hiuksia ruskeiksi. Kaksi viimeistä kuvaa on otettu kesällä ennen lukiota.
Näissä kuvissa oon 16-vuotias, viimeisessä melkein 17. Näitä kuvia kerätessäni olin aika järkyttynyt siitä, että vielä lukion ykkösellä käytin noita legginsejä ainakin yhtä usein kuin oikeita housuja? Päällä mulla oli useimmiten pitkä alustoppi, päällistoppi ja neule - ja farkut tai ne legginsit. Värjäsin hiukset ensimmäistä kertaa punaisiksi ja vaalensin ne jo muutaman kuukauden päästä. (Perustin myös tämän blogin!)
17-18 -vuotiaana löysät paidat oli mun suosikkivaate ja abivuonna kiinnitin huomiota enemmän asun peittävyyteen kuin ulkonäköön. Hiusten väri vaihtui edelleen ahkerasti. Aloin meikata enemmän ja käytin esimerkiksi kulmakynää, vaikka mulla on luonnostaan tosi tummat kulmat. Olin tosi epävarma kehostani.
Abikeväänä punaisista hiuksista tuli mulle tärkeä osa mun (tyyli-)identiteettiäni. Aloin pikkuhiljaa uskaltaa pukeutua taas vähän rohkeammin, tosin nykyään en esimerkiksi tuota tokan kuvan laukkua todellakaan käyttäisi. Lontoossa ollessani mulla oli tietenkin vain osa vaatekaapista mukana, ja loppujen lopuksi mulla oli melkein aina samat pari paitaa ja yhdet farkut käytössä. Tämä johtui tosin osaksi siitä, että olin niin paljon töissä.
Aika pian Lontoosta kotiuduttuani aloitin hiustenvaalennusprojektin, jonka oon saanut vasta tänä kesänä (lähestulkoon) päätökseen. Aloin näemmä käyttää taas enemmän hameita ja mekkoja, vaikka se ei ollut mikään tietoinen päätös.
Nää kuvat on otettu aika lähiaikoina, viime syksynä ja talvena. Viimeisen vuoden sisällä oon koittanut ostaa mahdollisimman vähän uusia vaatteita (vaikka se varsinainen vuosi ilman uusia vaatteita -projekti meni vähän mönkään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen) ja etsiä uusia tapoja käyttää vanhoja. Oon myynyt tai antanut pois sellaiset vaatteet, joita en käyttänyt enää ollenkaan.
Viime aikoina (tarkoitan lähinnä tätä kesää) oon uskaltanut kulkea myös vähän "erilaisemmissa" vaatteissa. Esimerkiksi tokassa kuvassa oleva Indiskan tunika on ihan mun lemppari, vaiken oo käyttänyt sitä kovinkaan usein - vielä. Tilasin myös keväämmällä netistä paljon käyttämäni turn compassion into action -topin, jonka tuotto meni pelastettujen eläinten maatilalle.
Ylipäätään pukeutuminen ei ole mulle enää tapa sulautua massaan, tiettyyn muottiin tai edes väline muiden miellyttämiseen, vaan pukeutumisella peilaan myös omaa ajatusmaailmaani. Pukeutumisessa tärkeää on ulkonäön lisäksi myös asun mukavuus ja meikkaankin nykyään vain vähän, useimpina päivinä en ollenkaan.

Larissa 

8 kommenttia:

  1. voi vitsi tää oli kiva ja mielenkiintonen postaus!! ♥

    VastaaPoista
  2. Hei ihan sairaan kiva postaus! Nää tällässet tb to my style postaukset on mun lemppareita ja tää sun oli ehdottomasti yks parhaimmista. Kirjotit niin erilailla (siis hyvällä tavalla erilailla) kun mitä yleensä kaikki muut stereotyyppiset muotibloggarit kyseisestä aiheesta, et en voi vaa ku sanoa VAU!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Aaro, ihana kommentti, kiitos paljon! Tosi kiva että tykkäsit :-))

      Poista
  3. Sulla on kyllä kiva tyyli ja se sopii sulle :) Kiva postaus !

    VastaaPoista
  4. En vaan voi olla hehkuttamatta tota sun lyhyttä tukkaa... ♥

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksistasi ♥