tiistai 28. helmikuuta 2017

PÄIVÄRETKI LUGANOON

Sveitsijuttuja pitkästä aikaa! Sveitsi on pienestä pinta-alastaan huolimatta kulttuurisesti monipuolinen maa. Sveitsissä onkin neljä virallista kieltä: saksa, ranska, italia ja retoromaani. Bernin lähiseutu on minulle jo tuttu, ja siksi onkin kiva tutustua Sveitsin muihinkin alueisiin. Joulukuussa teimme sunnuntairetken Geneveen. Viime sunnuntaina suuntasimme kohti italiankielistä aluetta ja Luganon kaupunkia.

Heräsimme jo aamukuudelta, sillä edessä oli lähes neljän tunnin junamatka. Luganoon saavuimme siis aamupäivällä. Päivä oli keväisen lämmin, aurinko paistoi ja kaupunkikuvassa näkyi palmumaisia puita. Lugano muistuttaakin enemmän Pohjois-Italian kaupunkeja kuin vaikkapa Berniä. Esimerkiksi kahvilassa asiointia helpotti se, että olen joskus oppinut vähän italiaa. Tuntui vähän siltä, kuin olisimme matkustaneet kokonaan toiseen maahan, vaikka olimme Sveitsin rajojen sisäpuolella.

Tarkoituksena oli tutustua kaupungin lisäksi myös alppimaisemiin, joten hyppäsimme vuoristoteitä ylös kaahailevan bussin kyytiin. Kapeita teitä hurjasti mutta itsevarmasti ajava bussikuski vei meidät hiljaiseen vuoristokylään Monte Brèlle. Seurasimme bussissa kanssamme matkanneita espanjalaisia turisteja ja lähdimme kipuamaan ylös vuoren huipulle.

Kiipeäminen kannatti, sillä vuoren huipulta avautui hieno näkymä Luganon kaupunkiin, järvelle ja vuorille. Alppimaisemat jaksavat aina kerta toisensa jälkeen ihastuttaa!

Iltapäivällä päätimme vielä matkustaa junalla Luganosta Chiasson kylään, joka sijaitsee aivan Sveitsin ja Italian rajalla. Kävimme myös Italian puolella pyörähtämässä. Söimme italialaista pizzaa, kävelimme sitten takaisin Sveitsiin ja hyppäsimme täpötäyteen junaan, jolla matkasimme kohti Zürichia ja sieltä edelleen takaisin kotiin Berniin.

Larissa

1. Aivan ihania kuvia! Pääsispä itekin tommosiin maisemiin! :)

1. Kiitoksia kovasti! Toivottavasti joskus pian pääset, ainakin minua (näin Suomen luonnon kasvattina) Sveitsin vuorimaisemat ihastuttaa!

2. Tosi ihania kuvia ja muutenkin kiva postaus! Lugano vaikuttaa tosi viihtyisältä paikalta!

3. Aivan ihana postaus ja mielettömän kauniita kuvia (sekä maisemista, mutta etenkin teistä Jonathanin kanssa ♥), olisinpa saanut olla reissaamassa teidän mukana! Päiväseltään tehtävät reissut ovat mitä oivallisin irtiotto normiarjesta :) Sveitsi ylipäätään olisi aivan mielettömän ihana matkakohde ja Lugano näyttää ja kuulostaa todella kiehtovalta, olen aina halunnut päästä näkemään oikeaa alppimaisemaa! Ilma on näyttänyt suosivan teitä matkalaisia, siellä päin näyttää jo kevät olevan täydessä vauhdissa. Ja kääk mikä ihana keltainen takki sinulla, aivan pakko kysyä mistä olet tämän hankkinut, muistatko yhtään? Sopii sinulle niin mielettömän hyvin ja ihan nappivalinta kevääseen! ♥

1. Kiitos, ihana Heidi! ♥ No niinpä, sanos muuta. Sveitsin alppimaisemia suosittelen lämpimästi, muutenkin luonto on niin erilaista kuin Suomessa, kyllä noita vuoria vaan aina jaksaa ihastella :-D

Joo Sveitsissä on kevät kyllä pitkällä Suomeen verraten... Kiitos paljon, tuo takki on "Sveitsi-vaatekaappiin" joskus ostettu, olisiko ollut Vero Modasta! :-) itsekin tykkään tuosta väristä!

4. Heii vauu mitä kuvia! <3 Siis niin upeita :) Tuo paikka näyttää niin kauniilta ja sinä tosi onnelliselta :)